Tre nye trender i nabolandets konferansemarked

Det er heldigvis noen år siden pandemien herjet kloden, og Norden. Kurs- og konferansemarkedet er tilbake, men på en annen måte. I hvert fall i nabolandet Sverige.

Michael Schüller, som er daglig leder for Svenska Möten – en bransjeaktør som blant annet driver med kurs- og konferansebooking – mener å se tre tydelige og nye trender i sitt marked etter pandemien.

Møter må gi mening

Ifølge Schüller er svenskene lei av møter uten en klar og tydelig – og ikke minst nyttig – agenda. Det handler om kvalitet fremfor kvantitet.
– Etter pandemien leter vi etter måter å møtes bedre, ikke oftere. Dette gjelder både internt og eksternt, sier Svenska Möten-sjefen til bransje-nettstedet Besöksliv. – Vi ser at det legges mye mer ressurser på å skape kurs- og konferanser som er nøye gjennomtenkte, som virkelig engasjerer deltakerne, og som har en enhetlig fortelling, fortsetter Schüller, som også mener at skal man først bruke tid og penger på å møtes, så må arrangementet faktisk styrke samholdet og bedriftskulturen – ikke bare at man snakker om det.

Møter må være miljøvennlige

Det er ikke lenger nok å booke seg inn på kurs- og konferansesteder som er miljøsertifiserte. Hvert eneste arrangement bør ha sitt eget klimaregnskap, mener Michael Schüller. Nå er den godeste Schüller partisk her, siden Svenska Möten tilbyr nettopp slike tjenester, men det er uansett en interessant observasjon.

Møter må være trygge

I det ferske NATO-landet Sverige merker Svenska Möten også skarpere krav til økt sikkerhet.
– Det handler om at verden har blitt et mer urolig sted. Kundene vil at kurs- og konferansefasilitetene skal være trygge og sikre, både fysisk og digitalt. Det holder ikke lenger å tilby gratis bredbånd: nå må man kunne tilby sikkert bredbånd. Dette er særlig viktig for større bedrifter og offentlig sektor, avslutter Michael Schüller.

ANNONSE